Tijd voor een rijbewijs!

Ik ben laatst eindelijk begonnen met het halen van mijn rijbewijs. Ik ben 23, dat is best wel laat om je rijbewijs te halen, zeker als je nu ziet dat 16-jarigen al mogen lessen. Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik het nodig had. Gratis studenten OV was voor mij wel voldoende.
giphy
Nu heb ik sinds dit jaar toch echt het gevoel dat ik iets mis, een rijbewijs! Soms wil je gewoon even snel weg en niet hoeven wachten op de bus, of een keer de bob zijn tijdens een avondje uit, geen rekening hoeven houden met bus tijden en zo kan ik nog een miljoen redenen opnoemen.

Even je rijbewijs halen, klinkt heel leuk en makkelijk, maar in de praktijk is dat anders. Wanneer je rijbewijs door je ouders wordt betaald is dat mooi meegenomen! Toch zijn er genoeg ouders die dat niet doen of simpelweg niet kunnen. Dat is bij mij het geval!

Als student op kamers is het best moeilijk om te sparen. Hoewel ik best veel werk, krijg ik het bijna nooitanigif_enhanced-3685-1404841381-25 voor elkaar om echt te sparen, dat begrijp je wel als je mijn schoenenverzameling ziet. Nu ik dus eindelijk begonnen ben, heb ik gemerkt dat er best wel wat dingen zijn waar je op kan letten. Daarom heb ik voor jullie een lijst met tips gemaakt vanuit mijn eigen ervaring. Als je je rijbewijs nog niet hebt gehaald zouden deze tips heel handig voor je kunnen zijn!

1. Proeflessen

Neem zoveel mogelijk proeflessen als dat je kan. Laat je niet meteen overtuigen en kijk goed rond. Wees er wel eerlijk over, vertel de desbetreffende rijscholen altijd dat je nog aan het beslissen bent en even rond wilt kijken. Anders hebben ze voor je het weet al een eerste les voor je gepland. BUDGET TIP: Voor de meeste proeflessen moet je een kleine bijdrage betalen, maar er zijn genoeg gratis proeflessen te vinden!

2. Beslissing

Deze tip sluit een beetje aan bij de vorige. Maak je beslissing niet te snel! Denk je dat je de juiste rijschool hebt gevonden, slaap er dan toch maar een nachtje over. Wat voor mij een grote rol meespeelde was vooral hoe ik me in de auto voelde. Ik kan heel snel in paniek raken, dus het is van belang dat mijn rijinstructeur mij een ontspannen en veilig gevoel geeft. Daarnaast vind ik het belangrijk om een praatje te kunnen maken en humor mag er zijn!

3. Prijs

Laat je niet foppen door een hele goedkope rijschool. Als het te mooi lijkt om waar te zijn, dan is het dat meestal ook! Hele goedkope rijscholen laten je vaak heel veel betalen voor je examen of ze zorgen ervoor dat je meer lessen afneemt dan werkelijk nodig is, waardoor je uiteindelijk toch duurder uit bent. Maar belachelijk dure lessen is ook niet echt aantrekkelijk!

4. Vergelijken

Voor het vergelijken van rijscholen kan je het best gebruik maken van CBR-website, rijschoolgegevens. Daar wordt gekeken naar slagingspercentage, wat niet altijd even reëel is want een hoge slagingspercentage is makkelijk te behalen wanneer je weinig leerlingen hebt (gehad). Plan (gratis)proeflessen in en schrijf voor jezelf meteen na de proefles op wat je er van vond. Zo zit je nog in het gevoel en kan je het later nog eens terug lezen.

Deze vier punten hebben mij geholpen om een beslissing te maken. Ik les nu bij rijschool Venkol uit Veghel. Waarom ik voor deze rijschool heb gekozen? Ten eerste voelde ik mij meteen erg op mijn gemak, dat maakte al meteen een goede indruk. Tijdens de lessen ben ik ontspannen, niet bang om fouten te maken en er is ruimte voor een gezellig praatje. Er is echt aandacht voor mij als individu en we zitten niet vast aan een leertempo, maar de lessen worden juist aangepast aan het tempo waarin ik zelf dingen op pak.

VenkolDaarnaast heeft rijschool Venkol een fijne auto, met een handige start-stop systeem en kan je via de Google agenda heel makkelijk je rijlessen inplannen en/of verplaatsen.

Wat ook niet erg onbelangrijk is, rijschool Venkol heeft hele aantrekkelijke prijzen!! Ben je benieuwd? Kijk dan op hun website of facebook en plan meteen je eerste (gratis) proefles in!

 

 

 

One thought on “Tijd voor een rijbewijs!

Leave a comment